Ketose, lavkarbo og ketogene dietter

Ketoner
Mange blir forvirret over terminologien «ketose«.
Kanskje har du lest at det er «farlig» for kroppen?
Det kan høres unormalt ut at kroppen er i ketose, men ikke bekymre deg. Det betyr helt enkelt at kroppen bruker fett for sitt energibehov fremfor karbohydrater.

Kroppen fungerer som alt annet her i verden, og vil derfor alltid velge den enkleste løsningen.
Siden karbohydrater og glukose er det drivstoffet som er enklest for kroppen å bruke vil den selvfølgelig benytte seg av dette om det er tilgjengelig. Når du går over til en ketogen diett vil kroppen bli nødt til å gå over til å forbrenne fett som drivstoff.

Ketoner, eller keton legemer, er molekyler som oppstår under fettforbrenningen.
Enten det er fett fra maten du akkurat spiste, eller fett du har lagret rundt livet,
vil det å få kroppen i ketose sørge for at det forbrennes og omgjøres til energi istedet for å bli lagret. Ketoner er kun et biprodukt av denne naturlige prosessen i kroppen.

Siden en ketogen diett er basert på lavt inntak av karbohydrater er det viktig at du følger med på hva maten du spiser inneholder. Når du kalkulerer innholdet av karbohydrater i maten din er det også viktig å ha oversikt over fiberinnholdet. Fiber er også karbohydrater, men blir ikke omdannet til glukose og passerer derfor rett gjennom kroppen. Mengden fiber kan derfor trekkes fra den totale mengden karbohydrater.

Ta for eksempel en matvare som inneholder 10 gram totalt med karbohydrater, og 4 gram med fiber. Summen blir da 10 – 4 = 6, altså seks gram med karbohydrater.

Hvis man passer på å ha et balansert matinntak vil en ketogen diett passe for de fleste.
I tillegg til å sørge for å redusere overvekt vil du få bedre kolesterol nivå, og redusere risiko for hjerteproblemer og diabetes.

På disse sidene vil du finne mer informasjon om ketose og lavkarbo dietter.